Zon Zee Zanzibar
Project
‘Zon Zee Zanzibar’ is een project van Carla Kogelman waarin zij op zoek gaat naar de relatie tussen mens en water, en de waarde die water voor mensen heeft. Zanzibar is een land omgeven door zout water met een tekort aan zoet water. Oorzaak is minder regenval, maar vooral: massatoerisme.
Zanzibar is voor zoet water volledig afhankelijk van regenval, maar deze is schaars geworden. Tijdens de twee regenseizoenen die het eiland kent, worden de waterhoudende grondlagen aangevuld en dat is de voorraad water waar men de rest van het jaar mee moet stellen. En juist wanneer het water zo schaars is, komen de toeristen in grote aantallen.
Toeristen verbruiken veel meer water dan de lokale bevolking en op Zanzibar nog meer dan thuis. Hierdoor wordt water voor de plaatselijke bevolking een onbereikbaar goed. Het is een dilemma tussen inkomsten en achteruitgang van een eerste levensbehoefte. Toerisme veroorzaakt een verschuiving van waterrijke naar waterarme gebieden. Hierdoor is leidingwater in het noorden van Zanzibar slechts de helft van het jaar voorhanden.
Toerisme is belangrijk voor Zanzibar, maar in hoeverre krijgen de bewoners hier iets voor terug? Welke emotionele waarde heeft water voor de bevolking? En hoe vertaalt zich dat tot een nijpend tekort aan water? Dat onderzoekt Kogelman in ‘Zon Zee Zanzibar’.
Foto’s op deze pagina zijn afkomstig van een eerder project.
Fotograaf
Carla Kogelman is verhalenverteller. Naast haar fascinatie voor theater, kunst, cultuur en sport, richt ze haar lens vooral op gewone mensen in hun vertrouwde omgeving. Als fotokunstenaar is ze altijd op zoek naar hun identiteit.
Ze vindt het waardevol om mensen te kunnen ontmoeten, dichtbij te kunnen komen zodat er een band ontstaat. Wederzijds vertrouwen levert intieme beelden op. De portretten zijn een illustratie van het dagelijkse leven en verbeelden emotie en hoe mensen in het leven staan. Leidende thema’s in haar werk zijn veerkracht, betrokkenheid en ontroering. Vaak vormen meerdere foto’s een groep, soms een chronologische reeks, en er is altijd sprake van een narratief. De aanwezigheid van Kogelman zelf is in de foto’s niet waarneembaar.
Ze werkt graag aan jarenlange projecten. De thema’s spelen zich vaak af op het grensgebied van cultuur en/of identiteit. Sinds enige tijd werkt ze niet alleen met beeld maar ook met tekst: meer nog dan een beeld, geeft tekst duiding en richting aan het thema en aan het individu.
Kogelman heeft grote nationale en internationale erkenning gekregen. Zo heeft ze tal van prestigieuze prijzen gewonnen bij de Zilveren Camera en is ze meerdere malen bekroond door World Press Photo.