Modern Times
Project
De relatie van de mens met de wereld en de natuur om zich heen is het grote thema van fotograaf Rogier Alleblas in het fotoproject ‘Modern Times’.
Plastic afval, voedselverspilling, vleesconsumptie, overconsumptie, telefoonverslaving. In het fotowerk van Alleblas komen deze onderwerpen op een verontrustende en tegelijk humoristische manier naar voren.
We zien stillevens die doen denken aan de Hollandse meesters van de 17e eeuw. Maar wat doet dat plastic daar in beeld, en die i-Phone? We zien verrot en beschimmeld fruit. We zien de natuur die het menselijke overwint. Bij een andere foto is het vlees van een fonduemaaltijd zo gefotografeerd dat het lijkt alsof worstvingers je willen grijpen. In mooi licht gefotografeerd, bedwelmend bijna, maar toch klopt er iets niet. Deze stillevens zijn niet vrijblijvend.
Fotograaf
Rogier Alleblas (1969, Rotterdam) houdt zich bezig met geënsceneerde fotografie. In zijn atelier en op locatie zet hij de werkelijkheid naar zijn hand en fotografeert hij wat hij in zijn hoofd ziet. De relatie van de mens, natuur en de stijgende waterspiegel zijn de grote thema’s in zowel zijn serie ‘Modern Times’ als in de analoge (zwart wit beschilderd met olieverf) fotoserie ‘Waterworld’.
Alleblas exposeerde voor het eerst toen hij nog op de middelbare school zat. Na een studie fotografie aan de School voor Fotografie, Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1988-1993) vestigde hij zich in Amsterdam als kunstfotograaf. Tijdens zijn studie liep hij stage bij Erwin Olaf en Teun Hocks. Alleblas maakt zijn vrije werk werk zowel analoog als digitaal.